^_^

Monday, October 25, 2010

.: Maya Karin bukan lagi pengacara Nona :.

DALAM memastikan program disiarkan terus menambat hati penonton, rancangan atau pengacara yang gagal menaikkan rating akan menghadapi risiko untuk direhatkan atau digantikan dengan orang lain.
Begitulah nasib yang dihadapi beberapa program realiti dan juga rancangan popular di TV3, ntv7, 8TV dan TV9 dalam usaha memastikan mereka terus berada di atas dalam persaingan dengan stesen lain.

Apa yang membanggakan sepanjang 2010, empat rangkaian televisyen di bawah Media Prima Berhad (MPB) yang diterajui Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Rangkaian Televisyen Media Prima, Datuk Seri Farid Ridzuan membuktikan mereka mempunyai peminat setia yang menonton dan menyokong program yang ditayangkan.



Program realiti Mentor musim ketiga mencatat perangkaan cukup membanggakan apabila mencecah 3 juta penonton hingga program yang menyaksikan gandingan artis popular bertindak sebagai mentor untuk membimbing bakat baru (protege). Begitu juga Showdown di 8TV mendapat perhatian membanggakan daripada penduduk urban manakala Akademi Al-Quran (TV9) di kalangan penontpn Melayu.

Untuk 2011, tiga program ini diteruskan berbanding progran realiti lain seperti One In A Million (8TV) dan Gangstarz (TV3). Manakala program Nona bakal bertukar pengacara apabila Maya Karin yang diberi mandat tahun ini dikatakan gagal menaikkan rating bagi program popular di kalangan penonton wanita itu. Sebelum Maya, program itu dikendalikan Fiza. Pencarian pengacara baru sedang giat dilakukan dan mungkin mengambil artis popular dalam usaha menambat semula penonton. Kata Farid, pihaknya cuba mengambil pelakon popular seperti Maya Karin menggantikan pengacara sebelum ini dalam usaha mengembalikan kegemilangan program yang pernah mendapat rating tinggi ketika dikendalikan Normala Samsudin.


"Selepas setahun, nampaknya rating program itu tidak meningkat dan kita perlu lakukan sesuatu seperti menukar pengacara. Perubahan baru ini juga disebabkan Maya Karin banyak komitmen lain apabila mendapat banyak tawaran berlakon dan tidak adil untuk kita mengikat rezekinya. "Apa yang kita lakukan untuk 2011 ialah setiap stesen mempunyai program realiti yang berjaya mendapat sambutan seperti Mentor dan Showdown. "MPB berharap lebih banyak program realiti diterbitkan pada masa akan datang. Begitu juga, nasib artis realiti ini sebenarnya belum 'berkubur', tetapi bakat mereka diserap ke dalam program lain.

"Apa yang penting, kami mahu mereka mengekal jangka masa mereka agar terus berada dalam bidang seni ini," katanya pada sidang media selepas acara MPB Television Networks Screenings 2011 yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), baru-baru ini.


Sidang media itu turut dihadiri Pengurus Besar 8TV, Lam Swee Kim, Pengurus Besar Kumpulan Pengurusan Jenama TV3, Nurul Aini Abu Bakar, Pengurus Besar ntv7, Airin Zainol dan Pengurus Besar TV9, Sherina Nordin. Sebagai stesen swasta berpengaruh di bawah konglomerat MPB, TV3 tidak ketinggalan memberi fokus pada program lain seperti drama untuk tarikan penonton.





credit to: www.hmetro.com.my


0 BuDaK pUrpLE:

.